Henk is geboren in Stadskanaal op 13 juni 1946, en is de zoon van een uit Frankrijk gevluchte moeder en een Canadese geallieerde soldaat. Ruim vijftig jaar later is door de Tros, in het programma Vermist, Henk zijn Canadese vader opgespoord, maar die was helaas in 1994 al overleden in zijn laatste woonplaats Vancouver. Mede dankzij die zoektocht vond Henk zijn broer Steve in Calgary en zijn zus Bonnie in Vancouver. Henk is te boeken voor live concerten met Tilt Al jong was Henk met de muziek bezig, en op zijn 14e verjaardag kreeg hij van zijn moeder een gitaar. Met dit instrument toog Henk naar zijn eerste gitaarles maar kreeg daar van de leraar te horen dat ie z'n gitaar de eerste maanden maar thuis moest laten, want hij wou Henk eerst noten leren, maar daar had Henk geen behoefte aan, en omdat ie toch al niet gecharmeerd was van deze muziekleraar, besloot Henk maar een zelfs studie te gaan volgen. Dat had tot gevolg dat hij van een goeie huisvriend die gitaar speelde, de vraag kreeg voorgeschoteld wat of zijn muzikale wensen waren. Hij vroeg of Henk solist op de gitaar wou worden, of dat ie zichzelf met de gitaar wilde begeleiden als vocalist. Dit laatste was het geval en dus liet hij Henk een aantal gitaar akkoorden zien die hij uit zijn hoofd moest leren. Vanaf dat moment waren Henk en zijn gitaar en onafscheidelijk, hij stond er mee op en ging er mee naar bed ze zullen in zijn naaste omgeving dat ding wel eens vervloekt hebben! Na een week of drie zong ie al met zijn oma het hoogste lied. En dat heeft ie in de jaren daarna ook nog in diverse bandjes gedaan. Het was op een woensdag morgen toen Harrie Vaartjes de bijrijder van Henk vroeg waar de tekst van het engelse liedje, waar ze die morgen op de radio naar aan het luisteren waren over ging. Dat was tijdens een radio programma Truck bij de Vara met Wim Bloemendaal en Teunis Versluis. Henk vertelde dat het chauffeurs liedjes waren uit Amerika. Harrie vroeg toen aan Henk (omdat ie wist dat Henk in het weekend geregeld als gitarist in een band speelde), of hij geen Nederlandstalige liedjes voor de chauffeurs zou kunnen schrijven. Alhoewel Henk al vaker liedjes had geschreven en gecomponeerd, was dit zijn eerste aanzet om Chauffeurs liedjes te gaan schrijven. Nog gauw even tussen door een antwoord op toch wel een vaak gestelde vraag bij welke transport bedrijven Henk als chauffeur heeft gereden. Zijn eerste baas was Walter Potze uit Ter Apel, en zijn eerste auto was een Praga kieper. Daarna heeft Henk ook nog 2 jaar aan de pijpleiding gewerkt voor een Amerikaans/Nederland,s bedrijf( NPC) op een Reo liertruck (een oude leger truck) . Bij Henk Davids uit Musselkanaal heeft Henk op een Daf 2600 bakwagen met aanhanger gereden, (dat bedrijf bestaat inmiddels niet meer). In de periode dat hij beroepsmuzikant was reed ie aanvankelijk parttime voor Leen Bakker ( de meubelboer), en later zelfs 2 jaar voor vast, dat was al tijdens zijn platen debuut. Na 6 jaar showbizz heeft ie zich tijdelijk terug getrokken en nog 2 jaar bij Adrie van Opijnen uit Gorssel gereden. Een aantal mensen gaven Henk na het horen van z'n eerste eigen geschreven liedjes, de raad om mee te doen aan een talenten jacht, en dit resulteerde in een platencontract bij Telstar, een platenmaatschappij in het Limburgse Weert. Het liedje waarmee Henk daar nummer twee werd, heette "In Mn Cabine". Henk vergeet nooit meer de reactie van zijn platenbaas toen ie zei dat ie een hele LP vol met chauffeursliedjes wilde zingen, hij zei: "die raak ik aan de straatstenen niet kwijt", maar na het horen van alle liedjes gaf hij toch toestemming.Zijn vierde singel, Met de Vlam in de Pijp, kwam zowaar de hitparades binnen, en Henk stond met zijn album Zingende Wielen een half jaar in de LP top 100 en er ontstond een ware metamorfose in de chauffeurs wereld, opeens kregen ze een andere titel, vanaf toen werden het Truckers en reden ze niet meer op een vrachtauto, maar op een Truck, Amerika kwam een stukje dichterbij. De Hits volgden elkaar in een snel tempo op en Henk had geen tijd meer voor het schrijven van liedjes. Dat werd deels overgenomen door oa. Fred Limpens en Dick van Altena van de Major Dundee band, zij schreven hits als: Containersong, Kilometervreters, Asfaltrocker, Suzie, Rozie, Sophie enz."Al met al heeft Henk vanaf 1977 tot heden (2002) 20 keer met een singel in de Top 40 gestaan en haalde 7 singels de Tipparade. De laatste singel die de Mega-top 100 heeft gehaald was "Sophie" in de zomer van 2002. Van zijn 35 lp's/cd's (Albums) hebben er 15 de Album Top 100 gehaald. Henk heeft hiervoor 4 Gouden Albums en 3 Gouden Cassettes ontvangen. Met name in de beginjaren was dit uniek want 1 Gouden Cassette stond voor 25 duizend verkochte exemplaren, en een Album voor 50 duizend.Henk zit op dit moment nog steeds bij zijn allereerste maatschappij Telstar bv in het Limburgse Weert. Samen met het management van Henk Roelofs, gaat Henk door op de weg die hij als Artiest heeft ingeslagen, en hoopt nog jaren heel veel mooie liedjes te mogen schrijven en zingen. Wetenswaardigheden over Henk zijn baantjes hobby,s en nog veel meer: Henk zijn eerste baan in 1960 was bezorger bij een warenhuis (Westen in Stadskanaal) hij reed daar rond op een Transportfiets met voorop zo,n grote gevlochten rieten korf , hij was toen 14 jaar. Op zijn 15e trok Henk de wereld in, om in Antwerpen als lichtmatroos met de Coaster Avantie van Rederij Holwerda zijn eerste buitenlandse reis naar Ipswich in Engeland te maken. Na 5 jaar bij de koopvaardij te hebben gevaren ging Henk terug naar school (Henk kon ivm zijn 3 kinderen moeilijk ver van huis!!) om na een twee jarige opleiding in de metaal "Onderhoud,s Bankwerker" te worden. Ook zag Henk nog een glimp van de militaire dienst maar kreeg vanwege 5 jaar bij de koopvaardij al snel algehele vrijstelling! Tussen alle baantjes door speelde Henk als zanger gitarist in diverse Orkesten en Bandjes in het noorden van het land, en zong daar gedurende zo,n 6 jaar in allerlei bars en nachtclubs , hij was zelfs vier jaar beroeps muzikant en had overdag allerlei bij baantjes oa, barkeeper, taxichauffeur, en meubelbezorger. Maar dat was snel voorbij toen hij in 1978 een nummer 1 hit scoorde met zijn zelf geschreven en gecomponeerde liedje," Met de Vlam in de pijp". In 1992 nam Henk vliegles op het vliegveld Hoogeveen waar hij in 1995 slaagde voor zijn Vliegbewijs A1 en runde daar naast zijn beroep als Artiest, 2 jaar lang, een klein luchtvaart bedrijfje (Skystar Music bv) met zijn eigen toestel een Cessna 177 Cardinal (de PH-WYN ). Het toestel is later verkocht aan een vliegbedrijf op Teuge! Henk zijn liefste hobby,s zijn: modelbouw (Vliegtuigen en Auto,s) zeilen en vissen, vooral zeevissen!